Einar Steen-Nøkleberg Galleri 1 Arve t

Einar Steen Nøkleberg

Einar Steen Nøkleberg er en av Norges fremste pianister, med konsertaktivitet jorden rundt, flere enn 50 plateinnspillinger og professorstillinger i Norge og Tyskland. Han har vunnet en rekke store priser, og har gjort innspillinger av Griegs og Sæveruds pianomusikk. I tillegg til en strålende solistkarriere er Steen-Nøkleberg meget etterspurt som akkompagnatør.

Det Norske Guttekoret

Det Norske Guttekoret ble startet av Danuta Kozon høsten 2006. Sangerne kommer fra de fleste kommunene i Follo. Koret har deltatt på flere konserter i Berlin, Paris, og London, TV-programmer, internasjonale samlinger og festivaler.

Arve Tellefsen

Arve Tellefsens karriere har brakt ham til alle europeiske hovedsteder og han har turnert i hele verden. Ved siden av å være teknisk briljant, er det hans unike varme og vibrerende tone og hans lidenskapelige intensitet som har gjort ham anerkjent og elsket over hele verden. Hans evne til og fengsle og kommunisere med publikum gjør ham til en av verdens fremste fiolinister.

SBjelland Anders C øien Oslo Strykekvartett

Sveinung Bjelland

Sveinung Bjelland har i flere år stått i første rekke blant våre klassiske pianister. Det er nylig sagt om ham at han har en sjelden evne til å ikle seg musikken han spiller og at lytteren finner seg behagelig fastholdt i hans grep. Dette grepet merker vi gjennom klangen i alt han gjør: en slags varm, syngende og særpreget briljans. Han har allerede en rekke vellykkede innspillinger bak seg, både som solist og kammermusiker. Ikke minst hans siste innspilling (Scarlatti og Mendelssohn, Simax) er blitt mottatt med begeistring.

Anders Clemens Øien

Anders Clemes Øien gjorde stor suksess ved sin debut med Oslo-Filharmonien i begynnelsen av januar 2009. Han har også vært solist med Stavanger symfoniorkester, Kristiansand symfoniorkester , Trondheim symfoniorkester, Eurasian Philharmonic( Korea ) og Orquestra Manuel Chapi( Spania).Anders har spilt konserter over hele Europa, Asia og Amerika. Han har også vært invitert til en rekke festivaler i inn og utland.Anders Øien har vunnet en rekke priser i internasjonale konkurranser.  Han mottar for tiden Statens Kunstnerstipend for yngre kunstnere.

Oslo Strykerkvartett

Med solid forankring i strykekvartettrepertoaret fra wiener-klassisismen til vår egen tid, nyter Oslo Strykekvartett i dag en posisjon som et av Skandinavias mest etterspurte og kritikerroste kammerensembler. De har med sitt glødende engasjement og sin særlige evne til å kombinere seriøs fordypning med vital formidling, gjort seg bemerket langt utover Norges grenser. Oslo Strykekvartett er unik i sin formidlingsevne på tvers av sjangere, med sin sjarm og nærvær kombinert med ekstreme musikalske ferdigheter leverer de kammermusikalske konsertopplevelser av høyeste klasse.

Greg trio Drøbak-Festivalensemble ØysteinB

Greg Trio

Greg Trio er et av verdens fremste kammermusikkensembler, og har konsertert i alle større internasjonale konsertsaler, TV og radio, i tillegg til en imponerende rekke CD-innspillinger. Blant de mange priser og utmerkelser trioen har mottatt er Griegprisen, Spelemannsprisen, Parkhouse Award og Musikkritikerprisen. Fra 2004 har trioen vært kunstneriske ledere for Kammermusikkfestivalen i Stavanger. Trioen har tidligere spilt i Drøbak Kirke til fullt hus, og vi kan vente oss en ny, stor musikalsk opplevelse. Grieg Trio ble dannet i 1987 av Vebjørn Anvik (klaver), Sølve Sigerland (fiolin) og Ellen Margrete Flesjø (cello) og består i dag av samme musikere som den gang.

Drøbak Festivalensemble

Drøbak Festivalensemblet er unge, begavede musikere gra forskjellige land: Yui Ito (obo) fra Japan, Jorge Gaona Ros (klarinett) og Vicente Noguera Gracia (horn) fra Spania, Jie Zhang (klaver) fra Kina og Reinert Indrehus (horn) fra Norge. De begynte å spille sammen for ca ett år siden med ønske å lage god kammermusikk og å gjøre noe i fellesskap, noe som kunne bli større enn dem selv. Det at de har forskjellig bakgrunn i oppvekst og utdanning har gitt dem en unik sjanse til å nesten lære musikk på nytt. De føler, det gir dem potensiale og styrker dem.

Øystein Birkeland

Øystein Birkeland (1962) er i dag etablert som en av Norges fremste eksponenter for sitt instrument. Han har gjennom mange år drevet en allsidig virksomhet som kammermusiker og solist, med interesse for et bredt spekter av stilarter. Birkeland har som solist og kammermusikert turnert i store deler av verden med konserter bl.a i Skandinavia, Tyskland, England, Japan, USA, Russland, Baltikum, Hellas, Spania, Sveits, Frankrike og Portugal. Han har opptrådt med en rekke fremstående musikere bl.a. Iona Brown, Nobuko Imai, Leonidas Kavakos, Peter Nagy, Mikhaly Alperin, Håkon Austbø,Joanna MacGregor, Bela Davidovich, Lars Anders Tomter, Terje Tønnesen og Arve Tellefsen.

Lars A Tomter Kulka Mari-Eriksmoen

Lars Anders Tomter

Lars Anders Tomter er en av nåtidens største bratsjister, og har blitt omtalt som The Giant of the Nordic Viola av tidsskriftet The Strad. Han studerte fiolin og bratsj med Leif Jørgensen ved Oslo Musikkonservatorium, senere Norges Musikkhøgskole, og han debuterte i Universitetes Aula i en alder av 17 år. Han ble i 1984 tildelt en spesialpris fra International Viola Competition i Budapest for sin tolkning av Bartóks bratsjkonsert. I 1986 vant han Maurice Vieux International Competiton i Lille. Han fortsatte sine studier hos Max Rostal og Sándor Vegh. Siden da har han hatt en internasjonal karrierer som solist. Han har spilt med blant annet Royal Philharmonic, BBC Symphony, Academy of St.Martin in the Fields, Oslo Filharmoniske Orkester, Bergen Filharmoniske Orkester, og han har samarbeidet med dirigenter som Vladimir Ashkenazy, Danielle Gatti, Arvid Jansons, Okku Kamu, Krzysztof Penderecki og Hans Vonk. Fra 1977 har han vært tilknyttet Det Norske Kammerorkester, og fra 1991 har han sammen med Leif Ove Andsnes vært kunstnerisk leder for Risør Kammermusikkfestival. Tomter er fra 1994 professor i bratsj ved Norges Musikkhøgskole, og han spiller på en Gasparo da Salo bratsj fra 1590.

Konstanty Kulka

The Polish violinist Konstanty Kulka was born in 1947 in Gdansk. At the age of eight he began to study the violin with Ludwik Gbiorczyk, and in both the Secondary School of Music and Music Academy in Gdansk he worked under the direction of Stefan Herman. In 1971 he graduated with honours at the highest grade. While still at school, he participated in the Nicolò Paganini International Competition in Genoa where he received a diploma with a special distinction. Since 1967 he has appeared in over 1500 concerts and recitals throughout the world. He has collaborated as a soloist with such orchestras as the Berlin Philharmonic Orchestra, Chicago Symphony, Minneapolis, London Symphony Orchestra, the Concertgebouw in Amsterdam and has performed at such prominent music festivals as those in Lucerne, Bordeaux, Berlin, Brighton, Prague, Barcelona, Flanders, Warsaw and many others. He has made many records for radio, television and gramophone companies. His recordings include, among others, concertos by Vivaldi, Mozart, Mendelssohn, Glazunov, Lalo, Bartók, Prokofiev, Beethoven, Brahms, Karlowicz, Penderecki, Hindemith and Szymanowski.

Mari Eriksmoen

The young Norwegian soprano Mari Eriksmoen studied at the Norwegian Academy of Music, at the Concervatoire National Superieur in Paris with Prof. Isabelle Guillaud and at the Royal Danish Academy of Opera in Copenhagen with Susanna Eken. She graduated in the summer of 2010.She has been awarded several prizes; including the 1st Prize in the National Competition for Young Singers in Norway and 2nd Prize in Kokkola Lied Competition in Finland in 2007. She was a finalist at the Queen Sonja International Competition in 2007 and in July 2008 she was one of the six finalists in the Hans Gabor Belvedere Operetta Competition in Vienna. Mari Eriksmoen made her debut with the Norwegian National Opera at the age of 23 asAdele in Die Fledermaus. She also sang at the Opening Gala of the new opera house in Oslo.The season 2012/13 has so far included Barbarina in Le Nozze di Figaro at the Festival d’Aix en Provence as well as in Brussels and Bremen, Adele in Die Fledermaus at the Norwegian National Opera, Pamina in Die Zauberflöte in Stavanger with the conductor Fabio Biondi, Solveig in Grieg’s Peer Gynt in Cologne, Essen and Dortmund with the Mahler Chamber Orchestra, Schumann’s Szenen aus Goethes Faust with the Bavarian Radio Symphony Orchestra, Mozart’sDavide Penitente with the São Paulo Symphony Orchestra, Poulenc’s Gloria and Orff’s Carmina Burana with Oslo Philharmonic Orchestra, Schubert’s Mass in e flat Major at the Lucerne Festival, Handel’s Messiah in Bergen, and a concert with arias by Rossini and Donizetti at the Gothenburg Opera.

Haugsand Krystyna Dag Jensen

Ketil Haugsand

Ketil Haugsand, professor of harpsichord at the Cologne Musikhochschule, studied with Gustav Leonhardt at the Amsterdam Conservatory, where he was awarded the Prix d’Excellence. He taught at the State Conservatory in Oslo and has appeared in festivals throughout Europe and in the United States and Israel as a soloist, chamber musician and as leader or conductor of the Norwegian Baroque Orchestra, the ArteReal Ensemble, Stavanger Symphony Orchestra, Oslo NRK Radio Orchestra and at the Berlin Komische Oper. His recordings for Simax, Virgin and Linn Records include works by Louis Marchand, Jean-Philippe Rameau, Carlos Seixas, and João Sousa Carvalho, among others, and his recordings of Bach’s Klavierübungen III and IV (the so-called Goldberg Variations) have enjoyed great international acclaim. Norwegian by birth, Ketil Haugsand is a frequent member of international competition juries and in summer teaches at the Academy for Early Music in Tomar, Portugal, and at the Ringve International Summer Course in Trondheim.

Krystyna Makowska-Ławrynowicz

Krystyna Makowska-Ławrynowicz began to learn the piano with Pro­fes­sor Hanna Lacher­towa at the age of six. In 1971, she grad­u­ated with hon­ours from the Szy­manowski High School of Music in War­saw (Pro­fes­sor Lachert’s class). She stud­ied the piano with Pro­fes­sor Maria Wiłkomirska at the Fry­deryk Chopin Acad­emy of Music and grad­u­ated with hon­ours in 1971.  Makowska-Ławrynowicz has received awards from sev­eral inter­na­tional piano com­pe­ti­tions such as the Robert Schu­mann Com­pe­ti­tion in Zwickau (1969), Fest­wochen in Vienna (1972), Lud­wig van Beethoven Com­pe­ti­tion in Vienna (1973) and Bay­erischer Rund­funk in Munich (1974). She has per­formed as a soloist and as a mem­ber of cham­ber ensem­bles in Aus­tria, Bul­garia, Cuba, Czech Repub­lic, Eng­land, Fin­land, France, Ger­many, Italy, The Nether­lands, Rus­sia, Swe­den, Switzer­land, Turkey, Yugoslavia, and in the USA(Carnegie Hall). Since 1973 she has been employed at the Fry­deryk Chopin Acad­emy of Music in War­saw, and has been an asso­ciate pro­fes­sor since Feb­ru­ary 1992.

Dag Jensen

Dag Jensen er født i Horten og fikk sin første Fagottundervisning da han var 11 år av Robert Rønnes ved Horten interkommunale musikkskole. Han studerte videre hos Torleiv Nedberg ved musikkhøyskolen i Oslo. Han deltok i Ungdomssymfonikerne og allerede som 16-åring ble han ansatt som Kontrafagottist i Bergen filharmoniske orkester. Etter kort tid rykket han opp som alternerende solofagottist. Dag Jensen er 1.-prisvinner ved Ungdomssymfonikernes treblåserkonkurranse, og vant to ganger den internasjonale ARD-konkurransen i München i 1984 og 1990. En rekke CD-utgivelser dokumenterer Jensen’s allsidige repertoire. Her kan nevnes Mozart’s Fagottkonsert med Seiji Ozawa og samtidsmusikk av komponister som har skrevet verker for Jensen som f. Eks. Olav Berg og Manfred Schoof. Hans innspilling av Andre Jolivet’s Fagottkonsert vekket internasjonal oppsikt. Jensen er dessuten en etterspurt pedagog og har ved siden av å ha vært professor ved musikkhøyskolen i Hannover siden 1997 holdt mesterkurser i en lang rekke land.

hgimse Solveig K Gunnar I

Håvard Gimse

Håvard Gimse har etablert seg som en av Skandinavias fremste pianister med betydelig oppmerksomhet fra internasjonal presse og publikum.  Siden han vant 1.pris i den Europeiske Klaverkonkurransen for Ungdom «Jugend Musiziert» i Frankfurt i 1987, har Gimse skapt seg en stadig økende internasjonal virksomhet som pianist, uten å delta i klaverkonkurranser. Av utmerkelser han  ellers har mottatt, kan nevnes «Steinway-prisen» (1995), den ærefulle «Grieg-Prisen» (1996) og det norske Sibelius Selskapets  »Sibelius-Pris» (November 2004). Han har gitt kritikerroste solist-konserter  i de fremste konsertsaler så som Schauspielhaus Berlin, Concertgebouw Amsterdam, Wigmore Hall London (Young Masters Serie), New York Carnegie Hall, og St.Petersburg Filharmoiniens store sal. Hvert år siden 1986 har han opptrådt på Festspillene i Bergen,- som solist i Griegs Klaverkonsert, med egen solokonsert og i utallige kammermusikk-sammenhenger.

Solveig Kringlebotn

Solveig Kringlebotn er en av Norges største internasjonale stjerner innen klassisk musikk. Hun har gjestet Proms-konsertene i Royal Albert Hall fem ganger, hun har vært på turne med velrenommerte orkestre som Berliner-filharmonikerne, hun har sunget på kjente festivaler som Hollywood Bowl, Edinburgh, Aix-en-Provence og Glyndebourne. Videre har hun sunget på verdens fremste operahus, bl.a. i London, Paris, Roma, Amsterdam, Berlin, Wien, München og under de prestisjefylte Salzburg-festspillene. Hun har sunget med de fleste av dagens store dirigenter, som Harnoncourt, Gergiev, Levine, von Dohnanyi, Nagano, Pappano, Jordan m.fl., og vært med på en rekke CD-og DVD-innspillinger.  Solveig Kringlebotn ble av Kong Harald slått til Ridder av 1. Klasse,  hun har mottatt Kritikerprisen (for Mimi i ”La Boheme” på Den Norske Opera), tildelt Norsk Kulturråds Ærespris, Anders Jahres Kulturpris og Lindeman-prisen.  Hun er siden 2009 ansatt som solist ved Den Norske Opera & Ballett.

Gunnar Idenstam

Gunnar Idenstam, född 1961 i Kiruna, är frilansande konsertorganist, kompositör, arrangör och folkmusiker utbildad i Stockholm och Paris. Som klassisk organist är han skolad av bl.a. den legendariska Marie-Claire Alain. 1984 vann han den prestigefyllda improvisationstävlingen «Grand Prix de Chartres» och konserterar sedan dess över stora delar av världen. Som folkmusiker torde han vara unik i sitt sätt att överföra den svenska folkmusiktraditionen till kyrkorgel eller tramporgel och keyboard. Hans stil som kompositör/improvisatör är en lyckad sammansmältning av konstmusik, folkmusik och den mer symfoniskt orienterade rockmusiken som tillsammans utgör något som förut aldrig förknippats med orgelkonst. Han arrangerar både symfonisk musik (t.ex. Mahler, Debussy och Ravel) och populärmusik med etniska influenser som t.ex. ur showen «Riverdance» för orgel och samarbetar i sina projekt med ledande musiker från andra genrer.

Jie Tord Gustavsen christopher

Jie Zhang

Jie Zhang anses for å være en av de mest lovende solo pianister i Norge i dag. Hun har vist sin allsidighet med opptredener fra Kina i øst til New York i vest, fra Svalbard i det arktiske nord til Spania og Italia i sør.  Jie Zhang er født i 1984 i Shandong provinsen i Kina. Hun begynte å spille piano i femårsalderen. Senere flyttet hun til Shanghai der hun studerte under professor Chen Qing Feng og gikk ut av den videregående musikkskolen knyttet til Musikk konservatoriet i Shanghai med fremragende resultater i 2003.  I 2003 flyttet hun til Norge og begynte sine studier ved Norges Musikkhøgskole under professor Håvard Gimse. I 2006-2007 var hun utvekslingsstudent  ved Hochschule für Musik und Theater i Hamburg under professor Marian Migdal. Tilbake i Oslo fortsatte hun sine studier, primært med den verdenskjente pianist og professor, Leif Ove Andsnes som hans eneste student. Hun fullførte sine høyere studier som solopianist i 2011.

Tord Gustavsen

Tord Gustavsen er født i Oslo, men vokste opp i Hurdal. Han ble først kjent som en eminent medspiller i duoer med sangere, først med Kristin Asbjørnsen fra 1991, med Bendicte Torget 1992 og med Siri Gjære fra 1996 under navnet «Aire & Angels» (plateinnspillinger 1998 og 2002). Ved siden av studier ved Universitetet i Oslo ble han utdannet på jazzlinja ved Trøndelag musikkonservatorium 1993-96. Tilbake i Oslo ble han gjestelærer i jazzpiano and teori ved Universitetet i Oslo (1998-2002) og engasjert i flere band, bl.a. Nymark Collective (platene «First meeting» 2000, «Contemporary tradition» 2001 og «Bessie Smith revisited» 2005) og Funky Butt (platen «Whoopin’» utgitt 2001), gjorde plateinnspillinger med Carl Petter Opsahl («Indigodalen» utgitt 2001 og «Love, the blues» utgitt 2008), og oppnådde internasjonal oppmerksomhet som medlem av Silje Nergaards band på omfattende turnéer.

Christopher Tun Andersen

Christopher Tun Andersen, født 20.12.91 begynte å spille fiolin da han var 4 år. Han er elev hos professor Isaac Schuldman.  Fra høsten 2010 Christopher er student ved NMH. Christopher er prisvinner og deltaker i flere konkurranser, bl.a. XIV International Tchaikovsky Competition 2011 i Russland og Menuhin Competition i Norge 2010.  Han har deltatt på flere festivaler og mesterklasser i Norge og i utlandet, både som solist og kammermusiker, bl.a. i Salzburg Mozarteum og i Lisboa Musikkfestival, i Oslo Kammermusikkfestival, i Egersund Youth Chamber Music Festival og Holland International Music Sessions.  Siden 2007 er Christopher gjestesolist i St.Petersburg med St.Petersburgs Statlige Symfoniske orkester under ledelse av dir. Alexander Kantorov. Med dette orkesteret har han spilt i St.Petersburgs legendariske konsertsaler, og framført fiolinkonserter av Mendelssohn, Tchaikovsky og Brahms.

Barokkanerne MArkusklokker

Barokkanerne

Barokkanerne debuterte sommeren 1989 og er et Oslo-basert tidligmusikkensemble med en utstrakt konsertvirksomhet. Orkesteret har de siste årene gjestet Oslo Internasjonale Kirkemusikkfestival, Kirsten Flagstadfestival, Oslo Operafestival og Festspillene i Nord-Norge. Ensemblet har også gjort flere produksjoner for NRK TV og radio og har vært Ukas P2-artist i NRK.. Barokkanerne samarbeider med flere fremragende utøvere som kunstneriske ledere og solister. Musikere som Rachel Podger, Alfredo Bernardini, Emma Kirkby, Kati Debretzeni, Rolf Lislevand og Bjarte Eike skaper variasjon og dynamikk – til stor inspirasjon for både publikum og ensemblet. Barokkanerne driver også et utstrakt samarbeid med kor i Oslo og over hele Østlandsområdet.

Markusklokker

Markusklokker er et ensemble som spiller på håndklokker. Det ble startet i 2001 av Burghard Wellmann som er kantor i Markus kirke i Oslo. Markusklokkers konsertgruppe har 4 spillere og er den eneste av sitt slag i Norge som har spilt sammen over så lang tid. De spiller regelmessig ved konserter og gudstjenester i Osloregion og har hatt turer i Sørnorge og til Stockholm og Skottland. Håndklokker ble i denne form oppfunnet i England på 1500-tallet. De lages på samme måte som kirkeklokker. Spill på håndklokker er en visuell opplevelse og de har en spesiell og vakker klang.